دکتر محمد خادمی

عوارض فیلر زیر چشم

تصویر عوارض فیلر زیر چشم-دکتر محمد خادمی

تزریق فیلر زیر چشم، یک روش امن و معمول برای درمان مشکلاتی مثل تیرگی یا گودی زیر چشم است که سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این روش استفاده می‌کنند. اگرچه تزریق فیلر زیر چشم نسبت به روش‌های جراحی ایمن‌تر به نظر می‌رسد، اما همه فرایندهای درمانی، مشکلات و عوارضی به همراه دارند. تزریق فیلر زیر چشم نیز عوارض جزئی دارد، البته در برخی موارد ممکن است به دلیل انتخاب پزشک بی‌تجربه، این عوارض دائمی و غیرقابل جبران باشند. در ادامه مطلب عوارض فیلر زیر چشم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فیلر زیر چشم چیست؟

تزریق فیلر زیر چشم به منظور رفع تیرگی و پر کردن آن ناحیه استفاده می‌شود. فیلر ماده‌ای با بافتی نرم است که به طور مستقیم زیر چشم تزریق می‌شود و در جوان‌تر شدن ظاهر و زیبایی افراد تاثیر بسزایی دارد. فیلرها انواع مختلفی دارند که پزشک پس از بررسی وضعیت هر فرد، نوع مناسبی را برای آنها انتخاب می‌کند.

تصویر عوارض فیلر زیر چشم-دکتر محمد خادمی

معرفی عوارض فیلر زیر چشم

این روش درمانی نه تنها باعث جوانی پوست می‌شود، بلکه بسیاری از اختلالات عملکردی برخی اجزا بدن را نیز بهبود می‌بخشد. با این حال، باید آگاه باشید که علیرغم اثرات برجسته‌ این فیلرها، عوارض خاصی نیز خواهند داشت. اغلب عوارض تزریق فیلر زیر چشم به‌صورت موقت و محدود هستند؛ اما برخی از آن‌ها ممکن است خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشند. در ادامه انواع عوارض تزریق فیلر زیر چشم و راه‌هایی پیشگیری و درمان آن‌ها را بیان خواهیم کرد:

هماتوم

یکی از عوارض شایع تزریق فیلر زیر چشم هماتوم یا کبودی است. این کبودی بلافاصله پس از سوراخ شدن عروق دور چشم ایجاد می‌شود. اگر متوجه شدید که تزریق باعث خونریزی شده است، می‌توانید با فشار دادن ملایم آن ناحیه، میزان کبودی را کاهش دهید.

تصویر بیماری هماتوم- عوارض تزریق نامناسب فیلر زیر چشم

ادم مالار

اگر تزریق فیلر به ناحیه اشک نفوذ کند، ممکن است منجر به ادم مالار شود. در این عارضه، فیلرها آب را جذب کرده و در نتیجه تورم در ناحیه اشک ایجاد می‌شود. عواملی مانند نیروی گرانش و سفتی فیلر می‌توانند احتمال بروز این عارضه را افزایش دهند. برای کاهش تورم، می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید و ناحیه را با فشار ملایم ماساژ دهید تا فیلر جذب شود. انتخاب نقاط تزریق صحیح و استفاده از فیلرهای با کیفیت معتبر نیز می‌تواند خطر بروز ادم مالار را کاهش دهد.

اثر تیندال

واکنش‌های آلرژیک به تزریق فیلر زیر چشم به دلیل وجود باکتری‌های طبیعی در مواد آن اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، ممکن است پروتئین‌های باقی‌مانده نیز منجر به واکنش‌های حساسیتی شوند. این واکنش‌ها می‌توانند به صورت سریع (بلافاصله پس از تزریق) یا به صورت تاخیری (بعد از ۱ تا ۳ روز) رخ دهند. حساسیت سریع با افزایش ترشح هیستامین همراه است و می‌توان با مصرف آنتی‌هیستامین خوراکی درمان شود. حساسیت تاخیری که پس از چند روز رخ می‌دهد، با سفتی در ناحیه تزریق همراه است و شاید نیاز به استفاده از استروئیدهای خوراکی داشته باشد. این واکنش‌ها به آنتی‌هیستامین پاسخ نمی‌دهند.

ندول ها و توده‌ها

یکی از خطرات فیلر زیر چشم، ایجاد توده‌ها است که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. این توده‌ها زمانی شکل می‌گیرند که برای پر کردن ناحیه زیر چشم از مقدار بیشتری فیلر استفاده شود. در این حالت هنگام تزریق، انژکتور فشار بیش از حدی به ناحیه زیر چشم وارد می‌کند. این توده‌ها در قسمت‌هایی که پوست باریک است قابل مشاهده‌تر خواهند بود. برای رفع این مشکل، می‌توانید با ماساژ ملایم ناحیه مورد نظر، فیلر را به طور یکنواخت پخش کنید.

عفونت

عفونت یکی از عوارض نادر تزریق فیلر در زیر چشم است. علائم عفونت فیلر زیر چشم شامل التهاب، آبسه و در برخی موارد تب، لرز و خستگی است. این عفونت‌ها معمولا ناشی از ماده فیلر هستند و در صورت عدم درمان می‌توانند پیشرفت کنند. درمان عفونت فیلر زیر چشم با استفاده از آنتی‌بیوتیک صورت می‌گیرد و باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید. لذا، هرگز بدون مشاوره پزشک، آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید.

تبخال پوستی

یکی از عوارض نادری که ممکن است پس از تزریق فیلر رخ دهد، فعال شدن ویروس هرپس‌سیمپلکس است که منجر به بروز تبخال در بیمار می‌شود. در صورتی که قبل از تزریق فیلر به تبخال مبتلا هستید، باید از انجام تزریق خودداری کرده و صبر کنید تا تبخال کاملا بهبود یابد.

بیوفیلم

بیوفیلم یک ساختار محافظتی است که باکتری‌ها را در برابر سیستم ایمنی و آنتی‌بیوتیک‌ها محافظت می‌کند. در تزریق فیلر، احتمال وجود بیوفیلم‌ها و آلودگی باکتری‌ها وجود دارد. بیوفیلم‌ها می‌توانند به مدت طولانی در حالت غیرفعال باقی بمانند و با فراهم شدن شرایط مناسب، فعال شوند و عفونت و توده‌ها را ایجاد کنند. درمان این روش با مصرف داروها انجام می‌شود و در برخی موارد به جراحی نیاز دارد.

تصویر بیماری بیوفیلم- از عوارض فیلر زیر چشم

نکروز پوست

نکروز، به تجمع سلول‌های مرده در یک نقطه خاص اشاره دارد. در صورتی که فیلر زیر چشم به طور تصادفی در ورید یا شریان تزریق شود، می‌تواند باعث ایجاد فشار بر رگ‌ها و آسیب به دیواره عروق شود. علائم نکروز شامل درد شدید و طولانی‌ مدت، همراه با سفید شدن ناحیه درد است. درمان نکروز از راه‌های ماساژ ملایم، کمپرس گرم و مصرف داروهایی مانند آسپرین امکان‌پذیر است.

از دست دادن بینایی

تزریق ژل زیر چشم ممکن است باعث عوارض جدی مانند سکته مغزی و کاهش بینایی شود. این عوارض نادر ولی خطرناک هستند. این امر ناشی از انسداد رگ‌های خونی است که خون به چشم می‌رسانند. این انسداد می‌تواند باعث کاهش جریان خون و کاهش بینایی شود. همچنین در صورت وقوع، چربی در فیلر می‌تواند باعث انسداد شریان چشمی و سکته مغزی شود. چگونگی کاهش عوارض فیلر زیر چشم و درمان این روش شامل مشاوره پزشکی فوری، ماساژ، قطره چشمی، اکسیژن‌درمانی، داروهای موضعی و رفع فشار با سوزن است.

کلام آخر

تزریق فیلر زیر چشم روشی تخصصی است که به پزشک متخصص نیاز دارد. بدون داشتن تخصص و آگاهی کامل، استفاده از بهترین محصولات فیلر زیر چشم هم می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. لذا با مشاوره از پزشک، نوع و میزان فیلر مشخص می‌شود و با تزریق آن می‌توانید مشکلاتی مانند سیاهی و گودی زیر چشم را بهبود دهید و به نتایج دلخواه دست یابید.

سوالات متداول

آیا فیلر زیر چشم ضرر دارد؟ تزریق فیلر زیر چشم همانند هر روش دیگری در پزشکی، ممکن است به عوارضی منجر شود. مهم است که تزریق فیلر زیر چشم توسط یک پزشک مجرب و متخصص انجام شود.

رایج ترین عوارض فیلر زیر چشم چیست؟ عوارض رایج پس از تزریق فیلر زیر چشم شامل کبودی، توده شدن پوست و تبخال پوستی هستند. این عوارض معمولا طبیعی هستند و با گذشت زمان بهبود می‌یابند.

نادرترین عوارض فیلر زیر چشم چیست؟ واکنش‌های آلرژیک، عفونت و کاهش سطح بینایی از عوارض نادر و جدی هستند که ممکن است پس از تزریق فیلر زیر چشم رخ دهند. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *