دکتر محمد خادمی

مزوتراپی بهتر است یا بوتاکس + تفاوت این دو روش

تصویر مزوتراپی بهتر است یا بوتاکس + تفاوت این دو روش

در حال حاضر، جوانسازی و کاهش چین و چروک پوست به ویژه برای خانم‌ها، یکی از نگرانی‌های اصلی است. با پیشرفت روش‌های جدید و مدرن مثل مزوتراپی و بوتاکس می‌توان روند پیری پوست را کنترل کرد. اگرچه هدف اصلی هر دو روش رفع چین و چروک و جوانسازی پوست است، اما مزوتراپی و بوتاکس تفاوت‌هایی دارند. با آگاهی از این تفاوت‌ها، شما دیگر در انتخاب روش جوانسازی پوست خود گیج نخواهید شد. در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی این دو روش به تفاوت آن‌ها بپردازیم که شما بتوانید بین مزوتراپی یا بوتاکس یکی را انتخاب کنید.

تصویر مزوتراپی بهتر است یا بوتاکس + تفاوت این دو روش

معرفی مزوتراپی و مزیت‌های آن

با پیشرفت در صنعت پزشکی و زیبایی، افراد با روش‌های جدیدی برای درمان چین و چروک‌ها و جوانسازی پوست آشنا شده‌اند. مزوتراپی یکی از این روش‌های جوانسازی محسوب می‌شود که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آلی مغذی، عصاره‌های گیاهی، آنزیم‌ها، اسید هیالورونیک و سایر مواد است.

این روش درمانی ماندگاری بالا و عوارض کمتری نسبت به سایر روش‌های دیگر دارد که این امر باعث شده تا افراد زیادی طرفدار آن باشند. از مزایای ویژه مزوتراپی می‌توان به لیفت و جوانسازی پوست، تولید کلاژن و الاستین، درمان آکنه و جوش، رفع چین و چروک‌ها، خطوط اخم، لبخند، پنجه کلاغی، ریزش مو، سلولیت و غیره اشاره کرد.

این روش درمانی کم تهاجم است و به افراد این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به دوره‌ بازیابی به روال عادی زندگی خود بازگردند. لازم به ذکر است که استفاده از مزوتراپی تقریبا عوارضی برای مراجعان ندارد، به جز موارد نادری که تورم، قرمزی، درد و مشکلات مشابه گزارش شده است. البته، این موضوع نیز به انتخاب یک مرکز مناسب و پزشک متخصص برای انجام مزوتراپی وابسته است.

تصویر معرفی مزوتراپی و مزیت‌های آن

معرفی بوتاکس و مزیت‌های آن

قبل از انتخاب یکی از روش‌های مزوتراپی یا بوتاکس بهتر است که با بوتاکس نیز آشنا شوید. در سال‌های اخیر، استفاده از روش تزریق بوتاکس به منظور درمان چین و چروک‌ها و به ویژه جوانسازی پوست در سراسر جهان رایج شده است. در این روش، ماده بوتولونیم باعث از کار افتادن عضلات مورد نظر می‌شود. البته، این روش نیازمند جلسات تزریق مکرر است تا نتایج برای فرد به طور ماندگار حفظ شود.

از مزایای ویژه این روش می‌توان به درمان چین و چروک، رفع خطوط صورت، تحریک بیشتر برای تولید کلاژن، درمان شل شدگی و افتادگی پوست، درمان میگرن و تعریق زیاد کف دست و غیره اشاره کرد. این روش، اگر در یک مرکز معتبر و کلینیک با کیفیت انجام نشود، ممکن است منجر به بروز مشکلات و عوارض بیشتر شود. عوارض احتمالی این روش شامل خارش، قرمزی، حساسیت پوستی، تاری دید و مشکلات مشابه می‌باشند.

تصویر معرفی بوتاکس و مزیت‌های آن

تفاوت مزوتراپی و بوتاکس

مزوتراپی و بوتاکس دو روش درمانی هستند که عملکرد آن‌ها کاملا متفاوت است. در ادامه به تفاوت‌های این دو روش خواهیم پرداخت.

کاربردها

مزوتراپی و بوتاکس هر دو برای رفع چین و چروک قابل استفاده هستند، اما نوع و عمق چروک‌ها تعیین‌کننده‌ انتخاب مزوتراپی یا بوتاکس است.

بوتاکس علاوه بر رفع چین و چروک، کاربردهای دیگری نیز دارد که برخی از آنها شامل کاهش تعریق زیربغل، کف دست، درمان اسپاسم عضلات و غیره است. اما مزوتراپی در زمینه زیبایی از جمله لیفت نواحی مختلف صورت، رفع پف و افتادگی پلک، رفع تیرگی دور چشم، رفع ریزش و تقویت مو، رفع لک و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیبات

بوتاکس از ماده بوتولینوم نوع A تشکیل شده است، در حالی که در مزوتراپی از ترکیب مواد مختلف تقویتی مانند عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها استفاده می‌شود.

عملکرد

بوتاکس با از کار انداختن عضلات خاص در صورت منجر به کاهش چین و چروک صورت می‌شود. در حالی که مزوتراپی با تزریق مواد تقویتی و ویتامینی به لایه میانی پوست، تحریک تولید کلاژن را انجام می‌دهد و باعث جوانسازی و ترمیم پوست می‌شود.

میزان ماندگاری

با توجه به مراقبت‌های بعد از بوتاکس ماندگاری این ماده حدود ۴-۶ ماه است، اما ماندگاری مزوتراپی به عوامل مختلفی بستگی دارد و به طور میانگین بیش از ۱۲ ماه نمی‌باشد. بنابراین برای حفظ نتایج، نیاز به تمدید درمان در هر دو روش است.

تعداد جلسات و فاصله بین جلسات برای هر روش

بوتاکس در یک جلسه انجام می‌شود، در حالی که تعداد جلسات مزوتراپی بسته به شدت مشکل معمولا بین ۴-۶ جلسه با فاصله زمانی یک هفته است.

اقدامات قبل و بعد از انجام درمان

معمولا در هر روش زیبایی به وسیله تزریق توصیه می‌شود تا ۲۴ ساعت قبل، مصرف داروهای رقیق کننده خون را کنار بگذارید. همچنین باید با پوست تمیز و بدون آرایش مراجعه نمایید.

پس از درمان نیز، باید از لمس و مالش ناحیه تزریق خودداری شود، همچنین از مصرف الکل، انجام فعالیت سنگین و ورزش تا ۲۴ ساعت بپرهیزید. همچنین توصیه می‌شود که طی ۴۸ ساعت اول بعد از درمان، از رفتن به استخر، جکوزی، سونا و حمام آب داغ اجتناب کنید.

هزینه

هزینه مزوتراپی با توجه به نوع مشکل پوستی و تعداد جلسات مورد نیاز متغیر می‌باشد، اما هزینه بوتاکس بسته به برند و نواحی تزریق قابل تغییر خواهد بود. اما به طور معمول هزینه بوتاکس گران‌تر است.

نواحی قابل درمان در بدن با بوتاکس

نواحی تزریق بوتاکس شامل برخی نقاط صورت مانند خطوط پیشانی، خطوط اطراف چشم، برخی نواحی بدن که جنبه درمانی دارد و … است. در حالی‌که نواحی تزریق در مزوتراپی شامل صورت، مو و برخی نواحی بدن که جنبه لاغری موضعی دارد، می‌باشد.

تصویر نواحی قابل درمان در بدن

کلام آخر

برخی از زیبا جویان هنگام مراجعه به پزشک خود درباره این موضوع که بین دو روش زیبایی مزوتراپی و بوتاکس کدام بهتر است، سؤال می‌کنند و به دنبال پاسخ مناسبی برای انتخاب بهترین روش درمانی هستند. هر دو روش  به دلیل مزایای ویژه‌ای که دارند و با توجه به شرایط متقاضیان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اما، برای انتخاب بهترین گزینه برای خود، بهتر است با هر دو روش به طور کامل آشنا شوید تا بتوانید تصمیم‌گیری درستی در انتخاب یکی از روش‌های مزوتراپی یا بوتاکس داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *