دکتر محمد خادمی

فیلر بهتر است یا بوتاکس؟ فرق فیلر و بوتاکس چیست؟

تکنیک‌های فراوانی برای جوانسازی و بهبود ظاهر پوست وجود دارند که انتخاب بهترین روش آن برای افراد، به چالشی بزرگ تبدیل شده است. با این حال، اکثر افراد تمایل دارند که روشی را انتخاب کنند که دارای دوام و ماندگاری بالا و عوارض کمتری باشد. تزریق فیلر و بوتاکس، از روش‌های محبوبی هستند که هر دو روش باعث کاهش چین و چروک صورت می‌شوند، اما تفاوت میان این دو بسیار زیاد است. در این مقاله قصد داریم تا به این سوال که فیلر بهتر است یا بوتاکس؟ پاسخ دهیم.

تفاوت فیلر با بوتاکس در نواحی تزریق

فیلر چیست؟

قبل از بررسی تفاوت فیلر و بوتاکس، بهتر است بدانیم که هر کدام چگونه باعث رفع چین و چروک و جوانسازی صورت می‌شوند. فیلر یا همان پرکننده‌های بافت نرم از موادی برای حجم و پرکنندگی زیر سطح پوست استفاده می‌کند. این ماده باعث پر شدن چین و چروک صورت می‌شود و همچنین می‌تواند حجم و شکل صورت را نیز تغییر دهد. فیلر انواع مختلفی دارد که مدل‌های معروف آن شامل اسید هیالو رونیک و پلی کاپرو لاکتون هستند که توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده تایید شده‌اند.

موارد استفاده فیلر

برای بررسی این موضوع که بوتاکس بهتر است یا فیلر، باید با کاربردهای فیلر و بوتاکس نیز آشنا شوید. هر مدل از فیلر برای درمان علائم مختلف پیری طراحی شده و قابل استفاده هستند. با توجه به نوع فیلر انتخابی می‌توان کاربردهای آن را به شرح زیر بیان کرد:

  • حجم دادن به لب‌های نازک
  • زاویه سازی فک
  • تقویت یا پر کردن نواحی کم عمق صورت
  • کاهش سایه یا چین و چروک زیر چشم
  • پر کردن زخم‌های پوسته شده
  • پر یا نرم کردن چین و چروک‌هایی استاتیک صورت (اطراف دهان، کنار گونه‌ها)
  • حجم دادن به لب و گونه
  • گاهی نیز برای محو کردن اسکارهای پوستی قابل استفاده خواهد بود.
پر کردن خط اخم با فیلر

بوتاکس چیست؟

قبل از بررسی تفاوت بوتاکس و فیلر، بهتر است بدانید که بوتاکس، نوعی ماده باکتریایی است که برای درمان چین و چروک‌های صورت کاربرد دارد. این ماده با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی در عضلات محل تزریق، باعث از کار افتادن عضله مورد نظر می‌شود که در نتیجه منجر به کاهش چین و چروک‌های مربوط به آن ناحیه خواهد شد.

موارد استفاده بوتاکس

تاثیرات بوتاکس علاوه بر رفع چین و چروک‌های صورت، برای درمان اختلالات عصبی و بیماری‌های دیگر نیز قابل مشاهده است. این ماده برای رفع چین و چروک‌های که به طور طبیعی در قسمت فوقانی چهره، مانند اطراف چشم، دهان و بین ابروها (خط اخم)، در اثر لبخند زدن، اخم کردن و سایر حالت‌های صورت هستند، تاثیر فراوانی دارد. حال با دانستن اطلاعات و موارد کاربرد در مورد هر دو روش، می‌توان فرق فیلر و بوتاکس را بررسی نمود.

انتخاب بوتاکس یا فیلر از نظر دکتر محمد خادمی

تفاوت بوتاکس و فیلر

انتخاب فیلر یا بوتاکس بستگی به نیازها و اهداف شما دارد. این دو روش به دلایل مختلفی استفاده می‌شوند، بنابراین فرق فیلر با بوتاکس نیز باید در نظر گرفته شود تا بتوانید روش مناسب برای نیازهای خود را انتخاب کنید. در ادامه فرق بوتاکس با فیلر یا همان ژل را از لحاظ مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم:

نحوه اجرا

تفاوت ژل و بوتاکس و فیلر در نحوه تزریق و مواد به کار رفته در آن است. برای تزریق فیلر از ماده ژل مانند به زیر پوست استفاده می‌شود که باعث پر شدن چین و چروک صورت می‌شود. در حالی که بوتاکس با تزریق ماده باکتریایی به عضلات، باعث کاهش فعالیت آن‌ها و در نهایت کم شدن چین و چروک صورت می‌شود.

نواحی تزریق

شاید از خود بپرسید فیلر با بوتاکس چه فرقی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ناحیه تزریق فیلر با بوتاکس یکی از عوامل مهم تفاوت بین بوتاکس و فیلر است. نواحی رایج تزریق بوتاکس شامل خط اخم، خط پیشانی، چین و چروک دور چشم، خطوط دور گردن، اطراف بینی، خط خنده و … هستند. در حالی که نواحی تزریق فیلر شامل گونه گود افتاده، خطوط بین لب و بینی، گردن، دست‌ها، لاله گوش، خط خنده، شقیقه خالی شده، پوست چروک در بازو، چانه کوتاه و … هستند. 

زمان اجرا

یکی دیگر از دلایل فرق فیلر با ژل و بوتاکس در زمان اجرای آن است. تزریق فیلر یا همان ژل در حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد، در حالی که بوتاکس به زمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نیاز خواهد داشت.

کاربرد

شاید از خود بپرسید فرق فیلر با بوتاکس چیه؟ از نظر کاربرد تزریق فیلر یا ژل علاوه بر از بین بردن چین و چروک های پوستی، موجب حجم دهی یا پر شدن برخی از نواحی از پوست می شود. یکی از تفاوت‌های اصلی فیلر با بوتاکس، خاصیت پرکنندگی و حجم دهندگی فیلر است. اما بوتاکس با از کار انداختن عضلات صورت کاربردهای فراوانی مثل جلوگیری از عمیق شدن چین و چروک‌ها در صورت، بهبود حالت چهره و … دارد. لذا این موضوع به سوال فیلر با بوتاکس چه فرقی دارد، پاسخ می‌دهد

تفاوت فیلر با بوتاکس در نواحی تزریق

ماندگاری

اثر فیلر حدود ۶ تا ۱۸ ماه است، در حالی که اثر بوتاکس حدود ۳ تا ۶ ماه خواهد بود و اگر بوتاکس تمدید نشود اثرات خود را از دست خواهد داد و صورت به حالت قبل باز می‌گردد. این موضوع در مورد تمدید فیلر نیز صدق می‌کند.

هزینه

هزینه فیلر به طور معمول بیشتر از بوتاکس است و این امر باعث شده است که در پاسخ به سوال فیلر بهتره یا بوتاکس؟ باید گفت که در بررسی هزینه، بوتاکس گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

در نهایت، شاید از خود بپرسید بوتاکس بهتره یا فیلر؟ پاسخ این سوال با توجه به نیازهای افراد و توصیه پزشک متفاوت خواهد بود. هر دو روش جزو تکنیک‌های پرطرفدار زیبایی هستند که زمان مناسب و انتخاب درست کاربردهای خاص خود را دارند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به سوال فیلر بهتر است یا بوتاکس، پاسخ دادیم. به طور خلاصه، فیلر در مقایسه با بوتاکس ماندگاری بیشتری دارد. هنگامی که چین و چروک‌ها سطحی باشند، می‌توان با استفاده از بوتاکس آن‌ها را به طور موقت درمان کرد. اما، زمانی که عمق این خطوط زیاد باشد، فیلرها انتخاب مناسب‌تری خواهند بود. تصمیم نهایی در مورد انتخاب بوتاکس یا فیلر، باید بعد از انجام بررسی‌های لازم توسط پزشک متخصص گرفته شود. به همین دلیل، در انتخاب روش صحیح برای زیبایی‌سازی پوست، به اطلاعات کافی در مورد فرق بوتاکس و فیلر نیاز است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *