دانه‌های سفید روی لب بعد از تزریق ژل + درمان

دانه‌های سفید روی لب که اصطلاحا به دانه‌های فوردایس نیز معروف هستند، باعث بروز برجستگی‌هایی روی لب یا حتی گونه‌ها می‌شوند. این عارضه معمولا به رنگ سفید و در برخی مواقع زرد قابل مشاهده هستند. قطر این دانه‌ها حدود ۱ تا ۳ میلی‌متر است، اما ممکن است بزرگتر نیز باشند. در واقع، این دانه‌های سفید اصولا غدد چربی هستند که بزرگ شده‌اند و ضرری برای فرد نخواهند داشت. گاهی ممکن است پس از تزریق ژل لب شاهد این دانه‌های سفید روی لب خود باشید. اگر شما هم به دنبال راهی برای درمان این مشکل هستید، با ما همراه باشید. چرا که قصد داریم تا در ادامه مطلب درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم و راه‌های درمان آن را مورد بررسی قرار ‌دهیم.

دانه‌های سفید روی لب چیست؟

در واقع، دانه‌های سفید روی لب‌ها به برجستگی‌ها یا دانه‌های کوچکی اشاره دارند که ممکن است پس از تزریق پرکننده‌های پوستی به لب ظاهر شوند. این برجستگی‌ها می‌توانند سفید یا مایل به زرد باشند و اندازه و شکل آنها متنوع است. هنگام لمس، احساس خشنی را القا می‌کنند و ممکن است در هنگام لمس یا حرکت لب‌ها باعث ناراحتی شوند.

نحوه تشخیص دانه‌های فوردایس

معمولا تشخیص دانه‌های سفید از روی ظاهر تنها توسط پزشک امکان‌پذیر است. اما در برخی موارد، ممکن است پزشک از روش بیوپسی استفاده کند. در این روش، نمونه‌ای از بافت مورد نظر از ناحیه آسیب دیده جمع‌آوری می‌شود تا از طریق میکروسکوپ بررسی شود.

دلایل ایجاد دانه‌های سفید روی لب پس از تزریق ژل

وجود چندین عامل ممکن است باعث ایجاد دانه‌های سفید پس از تزریق ژل روی لب شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

• میلیا: میلیا کیست‌های کوچکی هستند که ممکن است روی پوست از جمله لب‌ها، شکل بگیرند. آنها به دلیل تجمع سلول‌های مرده پوست و سبوم در فولیکول‌های مو ایجاد می‌شوند. اگر سوزن مورد استفاده برای تزریق ژل به فولیکول‌های مو آسیب برساند و باعث تشکیل این کیست‌های کوچک شود، میلیا ممکن است پس از تزریق لب شکل بگیرد.
  • واکنش آلرژیک: برخی از افراد ممکن است به ژل‌های تزریق شده در لب واکنش آلرژیک داشته باشند که این امر باعث ایجاد دانه‌های سفید روی لب می‌شود. این واکنش معمولا با علائم دیگری همچون قرمزی، خارش و تورم همراه است.
  • هماتوم: هماتوم وضعیتی است که در آن خون در زیر پوست جمع می‌شود و ظاهری شبیه به کبودی ایجاد می‌کند. اگر سوزن رگ خونی را سوراخ کند، ممکن است پس از تزریق لب هماتوم رخ دهد و منجر به خونریزی زیر پوست شود. خون هنگام لخته شدن می‌تواند دانه‌های سفید کوچکی را روی سطح لب ایجاد کند.
  • عفونت: در موارد نادر، تزریق ژل به لب ممکن است منجر به عفونت شود که باعث ایجاد دانه‌های سفید روی لب می‌شود. در اکثر مواقع عفونت با علائم دیگری مثل درد، قرمزی و تورم همراه است.

درمان دانه‌های سفید روی لب

روش درمان دانه‌های سفید روی لب شامل موارد زیر است:

درمان‌های موضعی

درمان‌های موضعی شامل مصرف داروهای خوراکی مانند ایزوترتینوئین، استفاده از کرم‌ها و ژل‌های ترتینوئین موضعی و استفاده از اسید دی‌کلرواستیک است. در برخی موارد، ممکن است پزشکان درمان موضعی را با درمان‌های لیزری ترکیب کنند. با این حال، این روش‌ها ممکن است عوارض جانبی مانند سوزش و التهاب به همراه داشته باشند.

درمان با لیزر

گاهی پزشک از لیزر دی‌اکسید کربن برای حذف دانه‌های سفید استفاده می‌کند که البته استفاده از این روش درمانی ممکن است باقیمانده‌های اسکاری به همراه داشته باشد. اما، استفاده از لیزرهای رنگی پالسی می‌تواند زخم کمتری ایجاد کند. هر دو نوع لیزر از پرتو نور متمرکز استفاده می‌کنند، اما لیزر رنگی پالسی هزینه بیشتری دارد.

جراحی میکروپانچ

گاهی ممکن است که پزشک برای رفع سریع‌تر دانه‌های سفید روی لب و درمان موثر آنها از روش جراحی میکروپانچ استفاده کند. برای این منظور، قبل از انجام جراحی از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا بیمار حس درد نداشته باشد. پس از آن، با استفاده از یک دستگاه کوچک شبیه به یک پانچ میکروسکوپی، بافت نامطلوب از ناحیه آسیب دیده استخراج می‌شود.

کلام آخر

دانه‌های سفید روی لب پس از تزریق ژل پرکننده ممکن است عارضه‌ای ناراحت ‌کننده باشند. برخی از علل آن شامل تجمع پرکننده در ناحیه تزریق، هماتوم و ناهمگن بودن توزیع ژل هستند. برای درمان این مشکل می‌توانید از روش‌های مختلف طبق توصیه پزشک استفاده کنید. پزشک ممکن است روش‌هایی از جمله استفاده از داروهای موضعی، لیزر درمانی و … را پیشنهاد دهد و توصیه‌هایی برای پیشگیری در آینده به شما ارائه دهد.