دکتر محمد خادمی

بوتاکس بهتر است یا پلکسر+مقایسه و تفاوت‌ها

پلکسر و بوتاکس دو روش محبوب در زیبایی‌سازی صورت هستند که هر کدام دارای مزایا و معایب خود هستند. پلکسر با استفاده از انرژی پلاسما، باعث تحریک و تولید کلاژن در پوست می‌شود و به جوانسازی پوست کمک می‌کند. در حالی که بوتاکس با تزریق نوعی ماده به عضلات، باعث کاهش فعالیت آن‌ها و کاهش چین و چروک صورت می‌شود. انتخاب بین پلکسر یا بوتاکس بستگی به نیاز هر فرد دارد و بهتر است قبل از انتخاب هر کدام با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش را برای شما تعیین کند. در این مقاله، به بررسی این دو روش و تفاوت‌های آن‌ها پرداخته خواهد شد.

تصویر بوتاکس بهتر است یا پلکسر+مقایسه و تفاوت‌ها

بوتاکس چیست؟

قبل از انتخاب یکی از روش‌های پلکسر یا بوتاکس، بهتر است به تعریف بوتاکس و پلکسر بپردازیم. بوتاکس یا بوتولینوم توکسین نوعی ماده است که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم استخراج می‌شود. این ماده با از کار انداختن فعالیت عضلات، باعث کاهش چین و چروک صورت مانند خطوط روی پیشانی، چین و چروک‌های دور چشم، خطوط لبخند، چین و چروک‌های گردن و بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از بوتاکس

تزریق بوتاکس معمولا به عنوان یک روش زیبایی است که برای رفع چین و چروک صورت استفاده می‌شود. علاوه بر آن، کاربردهای درمانی فراوانی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • درمان اسپاسم گردن و دیگر عضلات
  • درمان مثانه بیش فعال و پروستات
  • کم کردن میزان تعریق در ناحیه زیر بغل و کف پا
  • رفع سردردهای شدید و میگرن
  • درمان دندان قروچه
  • رفع پلک زدن زیاد
  • کوچک نمودن عضله ساق پا
  • و ….
تصویر موارد استفاده از بوتاکس- دکتر محمد خادمی

پلکسر چیست؟

پلکسر یک روش جدید در زیبا ‌سازی صورت است که بدون جراحی و بی‌هوشی انجام می‌شود. در این روش انرژی پلاسما باعث گرم کردن پوست و انقباض آن می‌شود که این امر موجب کلاژن سازی و بازسازی پوست خواهد شد. استفاده از این تکنیک به کاهش چین و چروک صورت منجر می‌شود. از این روش در ناحیه چانه، رفع چروک گردن، پلک پایین و بالا، چروک بالای لب، لیفت ابرو و … استفاده می‌شود.

موارد استفاده درمان پلکسر

برای انتخاب بوتاکس یا پلکسر لازم است که موارد کاربرد پلکسر را نیز مورد بررسی قرار دهیم که برخی از این موارد به شرح زیر هستند:

  • کاهش لک و آکنه
  • برطرف کردن ترک‌های پوستی
  • لیفت بینی
  • از بین بردن منافذ باز پوست
  • کم کردن چین و چروک‌های پوست در نواحی مختلف صورت و گردن
  • از بین بردن افتادگی پلک
  • کم کردن ضایعات موجود در پوست
  • حذف تاتو
  • و …
تصویر برخی از نواحی قابل درمان با پلکسر-دکتر محمد خادمی

تفاوت بین بوتاکس و پلکسر

برای انتخاب هر یک از روش‌های پلکسر یا بوتاکس باید تفاوت این دو روش را با هم بررسی کرد. در ادامه برخی از این تفاوت‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

ماندگاری

پلکسر در مقایسه با بوتاکس، دارای ماندگاری بالاتری است. با این حال، باید به این نکته توجه کنید که هیچ یک از این روش‌ها ماندگاری دائمی ندارند. هر دو روش بدون نیاز به جراحی در صورت انجام می‌شوند. به همین دلیل، استفاده از آن‌ها باعث جوانسازی دائمی پوست نمی‌شود. لذا، انتخاب بین پلکسر و بوتاکس بستگی به ترجیحات و نیازهای شما دارد.

روش اجرا

تزریق بوتاکس با استفاده از ماده‌ای در عضلات صورت انجام می‌گیرد که موجب کاهش فعالیت آن‌ها می‌شود. در حالی که پلکسر با استفاده از انرژی پلاسما، باعث تحریک پوست  و جوانسازی آن می‌شود.

زمان اجرا

تزریق بوتاکس در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد، در حالی که پلکسر در حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان لازم دارد.

تفاوت استفاده در نواحی مختلف بدن

بوتاکس معمولا برای رفع چین و چروک در نواحی صورت مثل خط پیشانی، خط اخم و اطراف چشم استفاده می‌شود. در صورتی‌که پلکسر جهت رفع چین و چروک در پلک، گردن و غبغب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمان بازگشت به فعالیت‌های روزمره

بعد از تزریق بوتاکس به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت، می‌توان فعالیت‌های روزمره را  شروع کرد، اما بعد از استفاده از پلکسر ۵ تا ۷ روز استراحت لازم است.

میزان ماندگاری

بوتاکس معمولا ماندگاری حدود ۳ تا ۶ ماه دارد، در حالی که مدت زمان اثر پلکسر حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه است.

میزان عوارض

توجه به میزان عوارض در انتخاب پلکسر یا بوتاکس موثر است. بطور کلی، هر دو روش در مقایسه با یکدیگر عوارض کمی دارند. عوارض بوتاکس شامل عفونت، حساسیت، سردرد، تهوع، عدم قرینگی، افتادگی لب، پلک یا ابرو و سایر مشکلات مشابه است. از سوی دیگر، عوارض پلکسر شامل زخم و تورم، تغییر موقت رنگ پوست، تغییر رنگدانه‌های پوست و موارد مشابه می‌باشد. البته این موارد نادر است و در مواردی اتفاق می‌افتد که فرد از خدمات پزشکی بی‌تجربه استفاده کرده باشد.

هزینه

هزینه بوتاکس به طور معمول کمتر از پلکسر است. چرا که تکمیل درمان به روش پلکسر نیاز به چندین جلسه خواهد داشت، اما بوتاکس می‌تواند با یک جلسه پوست را جوان‌تر کند.

نتیجه‌گیری

طبق بیانات این مقاله می‌توان گفت با وجود تفاوت‌های موجود بین این دو روش، نمی‌توان تعیین کرد که پلکسر یا بوتاکس بهتر است. زیرا هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند و در شرایط مختلف می‌توانند مفید و موثر باشند. بنابراین، اگر قصد جوانسازی پوست با هر کدام از این روش‌ها را دارید، می‌توانید از پزشکی متخصص در این زمینه درخواست کنید که بر اساس وضعیت فردی، بهترین روش را به شما توصیه کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *