دکتر محمد خادمی

تخلیه ژل لب با آنزیم | مراقبت‌های بعد از حذف فیلر لب با آنزیم

تصویر تخلیه ژل لب در خانه

گاهی افراد به هر دلیلی ممکن است از ژل لب خود ناراضی باشند که بهترین روش برای خالص شدن از آن، تخلیه ژل لب با آنزیم است. در این روش لب به حالت قبل از تزریق باز می‌گردد و احساس ناخوشایند برطرف می‌شود. با استفاده از این روش، می‌توان ژل‌های بر پایه هیالورونیک اسید که قابل تجزیه هستند را از بین برد. اگر از افرادی هستید که از تزریق ژل لب خود ناراضی هستند، با ما همراه باشید چرا که قصد داریم این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

تخلیه ژل با آنزیم

پس از تزریق ژل، اگر به هر دلیلی قصد تخلیه آن را دارید، می‌توانید از آنزیم که یک روش کارآمد و مفید است،  استفاده کنید. البته برای تخلیه ژل لب با آنزیم، فیلری که تزریق شده است باید حاوی ماده اسید هیالورونیک باشد. اسید هیالورونیک ساختاری سازگار با بدن دارد که ماندگار است. برای حذف و خالی کردن فیلر، از آنزیم هیالورونیداز استفاده می‌شود. به منظور خارج کردن فیلر، آمپول‌های حاوی هیالورونیداز را در ناحیه‌ای که ژل وجود دارد، تزریق می‌کنند. این آمپول‌ها به این صورت عمل می‌کنند که پس از تزریق، مولکول‌های اسید هیالورونیک را تجزیه خواهند کرد و در نتیجه فیلر از بین می‌رود. نتیجه خارج شدن فیلر صورت با استفاده از آنزیم، به‌طور فوری و پس از گذشت ۲۴ ساعت مشاهده می‌شود. این روش عوارض کمی مانند ورم، التهاب و قرمزی ایجاد می‌کند، اما این عوارض معمولا دائمی نیستند و در مدت کوتاهی بهبود می‌یابند.

مراحل تخلیه ژل لب با تزریق آنزیم

با توجه به اینکه ژل‌های هیالورونیک معمولا طی مدت زمان ۶ تا ۱۸ ماه به تدریج از بین می‌روند، در صورتی که فردی بنا به دلایلی مثل ناراضی بودن یا عفونت لب، قصد تخلیه و از بین بردن این ژل را قبل از این بازه زمانی داشته باشد، از آنزیم استفاده می‌کند. در ادامه، مراحل تخلیه ژل لب توسط آنزیم را بیان می‌کنیم:

  1. انتخاب و مشورت با پزشک متخصص: اولین مرحله قبل از تخلیه ژل، مشاوره با یک پزشک متخصص است. پس از معاینه و تعیین نواحی مورد نیاز برای تخلیه، پزشک شما را با خطرات و برنامه درمانی بعدی و نحوه درمان با تخلیه آشنا می‌کند و توصیه‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد.
  2. انجام تست برای بررسی حساسیت: پس از مشاوره با پزشک، آنزیم را که یکی از روش‌های موثر برای تخلیه ژل لب است، به عنوان یک تست در یکی از بازوها تزریق می‌کنند و حدود ۳۰ دقیقه منتظر نتیجه می‌مانند تا از عدم حساسیت یا واکنش آلرژیک به این آنزیم اطمینان حاصل کنند.
  3. استفاده از کرم بی‌حس کننده: قبل از تزریق، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از کرم بی‌حس کننده بر روی مناطق تحت درمان استفاده می‌شود.
  4. آماده‌سازی آمپول و تزریق آنزیم: پس از آماده‌سازی آمپول‌های حاوی هیالورونیداز، پزشک آن را در نواحی درمان تزریق می‌کند. سپس مواد موجود در آمپول، مولکول‌های اسید هیالورونیک را تجزیه کرده و ژل را از بین می‌برد.
  5. ماساژ محل تزریق: در بسیاری از مواقع، پزشکان برای توزیع یکنواخت آنزیم، محل تزریق را به آرامی ماساژ می‌دهند.

کاندیدای مناسب برای تخلیه ژل لب با آنزیم

قبل از استفاده از آنزیم هیالورونیداز، لازم است همیشه با یک پزشک متخصص مشورت کنید، چرا که این روش برای همه افراد مناسب نیست. پزشک با بررسی سوابق پزشکی و اطمینان از اینکه شما به آنزیم حساسیت یا آلرژی ندارید، دستور استفاده از آن را می‌دهد. در صورت عدم بررسی این موضوع ممکن است افراد دچار عوارض احتمالی ناخواسته شوند.

مراقبت‌های بعد از تخلیه ژل لب

تخلیه ژل لب دوره نقاهت خاصی ندارد و افراد نیاز به مراقبت‌های آنچنانی نخواهند داشت. بیشتر افراد پس از انجام این فرآیند، به فعالیت‌های روزمره خود ادامه می‌دهند. همانطور که گفته شد، ورم، قرمزی و کبودی نشانه‌هایی معمولی پس از تزریق هستند که این علائم موقتی بوده و طی چند ساعت تا چند روز از بین می‌روند. برای اطمینان بیشتر از نتیجه تخلیه ژل لب، توصیه می‌شود موارد زیر را رعایت کنید:

  • در صورت بروز کبودی، استفاده از کمپرس سرد برای کاهش آن بسیار مفید است. برای این منظور یخ را بر روی لب قرار دهید.
  • تا ۱۲ روز پس از خارج کردن فیلر، از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • به مدت ۱۴ روز پس از تخلیه فیلر لب، از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و حتی سرما خودداری کنید.
  • طی دو هفته پس از درمان حتما از انجام فعالیت‌های سنگین و مصرف الکل نیز بپرهیزید.  
  • تا ۲ روز پس از درمان، از مصرف رقیق کننده‌های خون مانند آسپرین خودداری کنید.
  • احتمال وقوع آلرژی در ناحیه تزریق بسیار کم است، اما اگر رخ دهد، ممکن است باعث بروز آنافیلاکسی شود. این واکنش در افراد حساس به نیش زنبورعسل رخ می‌دهد. در صورت بروز هرگونه علائم دیگر، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

مصرف آنزیم هیالورونیداز بسیار حساس و دقیق است و باید با دقت و به درستی تجویز شود. اگر بیش از حد مورد نیاز تزریق شود، ممکن است بافت‌های طبیعی پوست و لب را تخریب کند. همچنین، اگر دوز کمتری از آنزیم تزریق شود، تاثیر مطلوب را نخواهد داشت و نیاز به جلسات تزریق بیشتری خواهد بود.

جمع‌بندی

بسیاری از افراد برای افزایش زیبایی صورت خود از ژل لب استفاده می‌کنند. اما گاهی اوقات افراد به دلایلی مانند عدم رضایت از نتیجه، نامناسب بودن مواد فیلر، ایجاد عفونت در لب و غیره، تصمیم به تخلیه ژل لب خود می‌گیرند. یکی از روش‌های خارج کردن ژل لب، استفاده از آنزیم هیالورونیداز است. برای انجام این روش، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمایید و در صورت توصیه وی و بررسی عدم وجود حساسیت به این آنزیم ژل لب را تخلیه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *