دکتر محمد خادمی

تخلیه ژل بینی | دلایل از بین بردن فیلر بینی

تخلیه ژل بینی -دلایل از بین بردن فیلر بینی

تزریق فیلر به عنوان یکی از روش‌های زیبایی برای رفع نواقص بینی و اصلاح شکل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از فیلر، نواحی برآمده و فرو رفته در بینی تصحیح شده و ظاهر زیبایی به آن می‌بخشد. با این حال، اگر تزریق فیلر به درستی انجام نشود و مقدار آن بیش از حد باشد، ممکن است بیمار از نتیجه آن راضی نباشد. در این شرایط، لازم است فیلر بینی تخلیه شود. در ادامه مطلب قصد داریم تا در مورد تخلیه ژل بینی و دلایل انجام این کار صحبت کنیم.

تخلیه ژل بینی -دلایل از بین بردن فیلر بینی

دلایل تخلیه فیلر بینی

در صورتی که بیمار از نتیجه تزریق ژل راضی نباشد و عوارض جدی برای او به وجود آید، پزشک می‌تواند فیلر را تخلیه کند و مشکل را حل نماید. وجود هر یک از مشکلات زیر دلیلی برای تخلیه فیلر بینی است:

عدم رضایت بیمار

بعد از چند روز از تزریق ژل، نتیجه اصلی مشخص می‌شود. ممکن است بیمار از تغییراتی که در بینی خود ایجاد شده است راضی نباشد و با در نظر گرفتن هزینه‌ای که صرف کرده، درخواست تخلیه ژل را داشته باشد. پزشک در این صورت بر اساس درخواست بیمار عمل می‌کند.

عدم تقارن

اگر تزریق فیلر بینی به صورت نامتقارن انجام شود، هماهنگی خطوط صورت و طبیعی بودن شکل آن از بین می‌رود، به طوری‌که چهره فرد را نامتعادل می‌کند. در این شرایط، فرد چهره طبیعی خود را از دست می‌دهد و ممکن است به تخلیه فیلر بینی نیاز داشته باشد.

عدم تقارن پس از تزریق ژل و تخلیه فیلر بینی

تزریق بیش از حد

تزریق بیش از حد ژل، باعث می‌شود تا نتیجه کار به صورت غیر طبیعی و اغراق آمیز نمایان شود. در این حالت، بیمار نه تنها از نتیجه فیلر راضی نیست، بلکه ممکن است دچار عوارضی از تزریق ژل بینی نیز شود. بهترین راه برای حل این مشکل تخلیه فیلر بینی است.

تزریق نادرست ژل

زمانی که ژل به درستی در محل مورد نظر تزریق نشود، فرد به نتیجه مطلوب خود نمی‌رسد و ممکن است نتایج غیر طبیعی به همراه داشته باشد. در این حالت، تخلیه ژل توسط پزشک توصیه می‌شود.

ایجاد حساسیت

ممکن است بعد از تزریق ژل، بدن فرد نسبت به مواد تزریق شده حساسیت نشان دهد. این حساسیت معمولا شامل قرمزی، تورم، خارش و سایر علائم دیگر است. در صورتی که حساسیت بهبود نیابد، برای رفع این مشکل نیاز به تخلیه فیلر بینی است.

عفونت

اگر تزریق ژل باعث ایجاد واکنش آلرژیک و عفونت در محل تزریق شود، تخلیه فیلر بینی الزامی است تا بتوان عفونت را برطرف کرد و از گسترش آن جلوگیری نمود.

تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ پوست نیز یکی دیگر از دلایل تخلیه ژل بینی است. به همین جهت اگر تزریق ژل بینی در عمقی کم و نزدیک به پوست انجام شود، ممکن است رنگ پوست تغییر کند. این تغییر رنگ بیشتر در اطراف چشم مشاهده می‌شود و پوست به صورت آبی روشن تا تیره تغییر می‌کند.

گلوله‌ شدن ژل و برجسته شدن آن در بینی

ممکن است پس از تزریق ژل، مقدار زیادی ژل در یک نقطه جمع شده و به صورت برجستگی در بینی ظاهر شود. در صورت بروز این مشکل باید تخلیه ژل بینی انجام شود.

مسدود شدن شریان‌های اضطراری

اگر ژل به نزدیکی رگ‌ها و وریدهای بینی تزریق شود، ممکن است شریان‌های اضطراری مسدود شده و باعث کاهش اکسیژن به مناطق دیگر شود. همچنین، ممکن است ژل وارد جریان خون شود و به عصب‌های نزدیک چشم آسیب برساند. در این حالت، تخلیه فیلر بینی ضروری است.

مسدود شدن شریان‌های اضطراری پس از تزریق ژل-از بین بردن ژل بینی

روش تخلیه فیلر بینی

فیلر بینی اغلب از هیالورونیک اسید تشکیل شده است. برای حذف و تخلیه آن معمولا از آنزیمی به نام هیالورونیداز استفاده می‌شود. با تزریق این آنزیم، می‌توان به راحتی ژل هیالورونیک اسید را از بین برد. بنابراین، اگر شخصی از تزریق ژل هیالورونیک اسید به بینی خود راضی نباشد، می‌تواند به پزشک مراجعه کرده و آن را تخلیه کند.

مراقبت‌های بعد از تخلیه ژل بینی با آنزیم

بعد از تزریق آنزیم برای حذف فیلر بینی، پزشک ممکن است توصیه‌های زیر را برای اثربخشی و جلوگیری از عوارض ارائه دهد:

  • خودداری از آرایش: تا ۱۲ ساعت بعد تخلیه ژل از آرایش کردن خودداری شود.
  • پرهیز از سونا و جکوزی: در طی دو هفته بعد از تزریق آنزیم هیالورونیداز، باید از رفتن به سونا و جکوزی پرهیز کرد. همچنین، نباید خود را در معرض سرما و گرمای شدید قرار داد.
  • اجتناب از فعالیت‌های شدید و ورزش: بیمار باید به مدت ۱۴ روز از انجام فعالیت‌های شدید و ورزش کردن پرهیز کند.
  • استفاده از کمپرس سرد: برای کاهش تورم و کبودی در چند روز اول پس از تزریق آنزیم، می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد.
  • مراقبت و پیگیری: در صورت مشاهده تورم، کبودی، التهاب و حساسیت شدید بعد از ۳ روز، باید به طور فوری به پزشک مراجعه شود. این اقدام به تشخیص و درمان هر گونه عوارض جدی کمک می‌کند.
مراقبت‌های بعد از تخلیه ژل بینی با آنزیم

مدت زمان لازم برای تخلیه ژل بینی

روش تخلیه فیلر بینی بسته به نوع ژلی که تزریق شده است، متفاوت است. با این حال، در بیشتر موارد تخلیه ژل بینی در یک جلسه انجام می‌شود. اما در صورت نیاز به درمان‌های تکمیلی، ممکن است نیاز به برگزاری چند جلسه بیشتر باشد. در هر صورت، پزشک معالج بر اساس نوع و حجم ژل، تصمیم می‌گیرد که چند جلسه برای تخلیه آن لازم است. این تصمیم ممکن است بسته به شرایط خاص بیمار و نیازهای او تعیین شود.

کلام آخر

در صورتی که فردی به دلایلی مانند نارضایتی از شکل بینی پس از تزریق، بروز حساسیت، استفاده از مواد نامرغوب یا تزریق بیش از حد، از انجام فیلر پشیمان شود، امکان تخلیه آن وجود دارد. متداول‌ترین روش برای تخلیه فیلر استفاده از آنزیم هیالورونیداز است. این آنزیم قادر است ژل مورد نظر را در طی یک روز تخلیه کند. با استفاده از این روش، ژل بینی به طور کامل جذب می‌شود و فرم بینی به حالت قبلی بازمی‌گردد. با این حال، باید توجه داشت که تخلیه فیلر باید تحت نظر یک متخصص پوست و زیبایی انجام شود. چرا که این افراد با تجربه و آگاهی کامل از روش‌های تخلیه، بهبود عوارض و جلوگیری از ایجاد ضایعات جدی در ناحیه تزریق را تضمین می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *