دکتر محمد خادمی

افتادگی پلک بعد از بوتاکس چه زمانی خوب می شود؟

افتادگی پلک بعد از بوتاکس چه زمانی خوب می شود؟

افتادگی پلک بعد از بوتاکس یکی از مشکلات نادر است که به پتوز نیز شهرت دارد. این عارضه به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که معمولا به صورت خود به خود ظرف مدتی کوتاه برطرف خواهد شد. البته بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از جمله پیر شدن، کمبود خواب، خستگی، استرس و نگرانی، بیماری‌های عضلانی و عصبی و … درگیر این مشکل هستند که برای رفع افتادگی پلک با بوتاکس اقدام می‌کنند. چرا که بوتاکس یکی از روش‌های معتبر و مؤثر در بهبود افتادگی پلک محسوب می‌شود. در این مقاله، علت و راه‌های پیشگیری و درمان افتادگی پلک بعد از بوتاکس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

علت افتادگی پلک بعد از بوتاکس

حدود یک درصد از افراد به صورت نادر از افتادگی پلک بعد از بوتاکس شکایت می‌کنند. برخی از مهم‌ترین عواملی که باعث این مشکل می‌شود، به شرح زیر هستند:

  • تزریق بوتاکس به واسطه پزشک بی‌تجربه: این موضوع باعث می‌شود تا تزریق در نقاط درست انجام نشود و خطا در عمق نفوذ سوزن و عدم توجه به نقاط تزریق بوتاکس شود که در نهایت، عوارضی مثل افتادگی پلک را در پی دارد.
  • عدم استفاده از مواد باکیفیت: مواد باکیفیت دارای تاییدیه و مجوزهای بهداشتی هستند و در اکثر موارد عوارضی نخواهند داشت. لذا در صورت استفاده از مواد بی‌کیفیت فرد دچار عوارض خواهد شد.
  • حرکت بخشی از ماده بوتاکس در ماهیچه‌های بالا برنده نیز موجب افتادگی پلک بعد از بوتاکس می‌شود.
  • توجه نکردن به توصیه‌های پزشک.
  • تزریق بیش از اندازه ماده بوتاکس.

زمان لازم برای بهبود افتادگی پلک پس از درمان با بوتاکس

استفاده از بوتاکس ممکن است که باعث افتادگی پلک شود، اما این عارضه به صورت دائمی نیست و معمولا یک هفته طول می‌کشد تا نتایج نهایی تزریق بوتاکس مشاهده شود. در موارد نادر، ممکن است افتادگی بیش از ۶ هفته دوام داشته باشد. مدت زمانی که پتوز ماندگاری دارد، در وهله اول به حرکت ماده بوتاکس بستگی دارد. با این حال، افتادگی پلک بعد از بوتاکس به طور معمول در بازه زمانی ۴ تا ۶ هفته به صورت خود به خود رفع می‌شود. بنابراین، نباید نگرانی درباره این عارضه وجود داشته باشد. البته عوامل دیگر مثل سن، میزان افتادگی پلک، نوع و میزان ماده بوتاکس و انتخاب پزشک بی‌‌‌تجربه نیز در افتادگی پلک با بوتاکس تاثیرگذار هستند. با توجه به عوامل فوق، زمان لازم برای بهبود افتادگی پلک پس از درمان با بوتاکس متفاوت است. در برخی از موارد، بهبود افتادگی پلک پس از چند روز و در برخی دیگر، پس از چند هفته رخ می‌دهد.

افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس در چه مناطقی اتفاق می‌افتد؟

پس از تزریق بوتاکس در پیشانی و بین چشم ممکن است که پتوز به وجود آید. در ادامه این موضوع را به اختصار توضیح خواهیم داد:

بوتاکس تزریق شده در پیشانی

تزریق بوتاکس در ناحیه پیشانی به منظور حذف چین و چروک‌ها و خطوط موجود در آن انجام می‌شود. با تزریق بوتاکس، انقباض عضله‌ فرونتالیس کاهش می‌یابد و ابرو‌ها بالا نگه داشته می‌شوند. همچنین، تزریق بوتاکس در این ناحیه، از ایجاد خطوط افقی جلوگیری می‌کند و پوست شما صاف و جوان خواهد بود. با این حال، در بعضی موارد، تزریق بوتاکس به پیشانی ممکن است باعث افتادگی ابرو شود که منجر به افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس خواهد شد.

تزریق بوتاکس در ناحیه خط اخم

معمولا بوتاکس در بین ابروها باعث از بین رفتن خط اخم می‌شود. بوتاکس موجود در این ناحیه ماهیچه بالای پلک را از کار می‌اندازد که این موضوع ممکن است در نهایت موجب افتادگی پلک بعد از بوتاکس شود. نکته‌ قابل ذکر برای رفع افتادگی پلک بعد از بوتاکس توجه به  مراقبت بعد از بوتاکس است، برای این منظور بهتر است که از وارد کردن فشار و ضربه در این ناحیه خودداری نمایید.

نکات مهم در پیشگیری از افتادگی پلک بعد از بوتاکس

گاهی تزریق بوتاکس برای افتادگی پلک انجام می‌شود، به همین جهت استفاده از بوتاکس به روش صحیح و اندازه مناسب بسیار مهم است. برای پیشگیری از مشکل افتادگی پلک باید به دنبال پزشک متخصص در این زمینه بود. برای یافتن پزشک مناسب می‌توانید در مورد مجوزهای حرفه‌ای پزشکان در این زمینه و نوع خدمات ارائه شده به بیماران قبلی را بررسی کنید. با این حال این نکته را در نظر بگیرید که عوارض جانبی هم جزو احتمالات هستند. با رعایت عوامل مهم، می‌توان با استفاده از تزریق بوتاکس، پوستی جوان و زیبا داشت. در صورتی‌که با افتادگی پلک بعد از بوتاکس مواجه شدید نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای درمان افتادگی پلک بعد از بوتاکس، باید از تمرینات مرتبط با عضلات پلک استفاده کنید.
  • همچنین، مصرف مواد مغذی، خواب کافی، کاهش استرس و نگرانی و انجام تمرینات فیزیکی نیز می‌تواند بهبود افتادگی پلک را تسریع کند.
  • در صورتی که پس از درمان با بوتاکس، بهبود افتادگی پلک شما به صورت قابل توجهی به تأخیر بیفتد، بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

کلام آخر

افتادگی پلک بعد از بوتاکس که به پتوز نیز معروف است، موجب تغییرات ظاهری در چهره فرد می‌شود. این مشکل بسیار نادر است و تنها یک درصد افراد دچار این عارضه می‌شوند. این موضوع با توجه به عوامل مختلفی از جمله انتخاب پزشک بی‌تجربه، تزریق بیش از حد بوتاکس، استفاده از مواد نامرغوب و … اتفاق می‌افتد. لذا توصیه می‌شود که با در نظر گرفتن اقدامات قبل از بوتاکس که مهم‌ترین آن انتخاب پزشک متخصص است، نسبت به درمان افتادگی پلک اقداماتی انجام دهید تا بهترین تجربه را در این زمینه کسب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *