دکتر محمد خادمی

آیا قلیون برای ژل لب ضرر دارد؟

آیا قلیون برای ژل لب ضرر دارد؟

تزریق ژل در لب‌ها یک روش زیبایی برای حجم دهی و بهبود شکل لب‌ها است. معمولا برای رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از استفاده از این روش سوالاتی در ذهن افراد ایجاد می‌شود که یکی از این سوالات این است که آیا کشیدن قلیون بعد از تزریق ژل لب ضرر دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سیگار و قلیان می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی ماندگاری و کیفیت ژل داشته باشند. با ما همراه باشید تا در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

چگونگی تزریق فیلر لب

در ابتدا پزشک ناحیه تزریق را با استفاده از کرم بی حسی آماده می‌کند. پس از آن، ناحیه تزریق ضد عفونی شده و با استفاده از سوزن‌های ویژه، فیلر در محل مورد نظر تزریق می‌شود. مقدار و تکنیک تزریق نیز توسط پزشک تعیین می‌شود. اما باید توجه داشت که برای انجام تزریق فیلر حتما باید به یک پزشک متخصص زیبایی با سابقه و تجربه بالا مراجعه کنید.

 آیا قلیان بر فیلر اثر منفی دارد؟

تا به حال هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که کشیدن قلیون بعد از تزریق ژل لب، باعث از بین رفتن یا تجزیه فیلرهای پوستی در بدن می‌شود. با این حال، مصرف سیگار می‌تواند فرایند پیری را سرعت بخشد، به این معنی که پوست و بافت صورت سریع‌تر پیر می‌شوند.

تاثیر سیگار بعد از تزریق ژل لب

سیگار کشیدن ممکن است بر کاهش عمر ژل‌ لب تاثیر بگذارد. اما هنوز مشخص نیست که این تاثیر به دلیل خود سیگار است یا به عوامل دیگر مربوط می‌شود. البته قابل ذکر است که هر بار کشیدن سیگار، رادیکال‌های آزاد را در بدن منتشر می‌کند. رادیکال‌های آزاد اتم‌های اکسیژن ناپایداری هستند که الکترون‌ها را از سلول‌های سالم بدن می‌گیرند. این عمل باعث ناپایدار شدن سلول‌های سالم در بدن می‌شود.

سلول‌های ناپایدار باعث تخریب کلاژن و الاستین که اجزای مهم پوست ما هستند، می‌شوند و این موضوع با ظهور چین و چروک‌های ریز مرتبط است. سیگار جریان خون را کاهش می‌دهد و سطح اکسیژن پوست را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد که این امر باعث می‌شود تا بهبود زخم‌ها به تاخیر بیفتد.

عوارض قلیان و سیگار بعد از تزریق ژل لب

استفاده از قلیان و سیگار پس از تزریق ژل لب ممکن است منجر به عوارض ناخوشایندی شود. این عوارض عبارتند از:

  • ایجاد تورم و عفونت در ناحیه تزریق: قلیان و سیگار دارای دود و حرارت هستند که می‌توانند التهاب و عفونت در منطقه تزریق ژل لب ایجاد کنند. این التهاب می‌تواند باعث تورم، درد، قرمزی و حساسیت در لب‌ها شود.
  • کوتاه شدن ماندگاری فیلر لب: کشیدن قلیون بعد از تزریق ژل لب می‌تواند باعث کاهش ماندگاری فیلر در لب‌ها شود. همچنین، دود سیگار و قلیان ممکن است با ایجاد تغییرات شیمیایی در بدن به نتیجه نهایی این روش آسیب برسانند.
  • تاخیر در بهبودی: عوارضی مانند التهاب ممکن است بر روند بهبودی پس از تزریق ژل لب تاثیر بگذارد. در حالی که تزریق ژل لب بهبود کلی لب‌ها را به همراه دارد، استفاده از قلیان و سیگار می‌تواند باعث کاهش کیفیت و ماندگاری نتایج شود.

با توجه به این عوارض، بهتر است قبل و بعد از تزریق ژل لب، از مصرف از قلیان و سیگار خودداری کنید. همچنین، بهتر است با پزشک خود در مورد هر گونه محدودیت و توصیه‌های خاصی که قبل یا بعد از تزریق ژل لب باید رعایت کنید، مشورت نمایید.

مراقبت‌های بعد از تزریق ژل لب

بعد از تزریق ژل لب، بهتر است:

  • از سیگار و مشروبات الکلی خودداری کنید، زیرا کشیدن قلیون بعد از تزریق ژل لب می‌تواند باعث کاهش ماندگاری ژل و التهاب ناحیه تزریق شود.
  • ۲۴ تا ۴۸ ساعت از ورزش‌های سنگین و فعالیت‌هایی که تعریق زیاد را به همراه دارند، خودداری کنید.
  • پس از تزریق از سونا، جکوزی و دوش آب گرم ژل لب استفاده نکنید، چرا که گرمای این محیط‌ها باعث تجزیه سریع فیلر می‌شود.
  • آرایش کردن را تا ۲۴ ساعت پس از تزریق ژل لب، به تعویق بیاندازید.
  • ناحیه تزریق شده را ماساژ ندهید.
  • پس از تزریق ژل لب از نگه داشتن سر به سمت پایین خودداری کنید.

در نهایت، اگر به هر گونه دستورالعمل خاصی نیاز دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه گیری

بهتر است بعد از تزریق فیلر لب، از کشیدن قلیون خودداری کنید این موضوع برای تزریق بوتاکس هم صدق می‌کند. چرا که کشیدن قلیون بعد از تزریق ژل لب می‌تواند عفونت را در محل تزریق افزایش دهد و به فیلر آسیب برساند. همچنین، اجتناب از قلیون کشیدن پس از تزریق فیلر لب می‌تواند خطر عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و از چروک شدن لب‌ها جلوگیری کند. لذا در پاسخ به این سوال که چند روز بعد از تزریق ژل لب میشه قلیون کشید؟ باید گفت که بهتر است حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تزریق فیلر لب از قلیون کشیدن خودداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *